Cookies zijn kleine tekstbestanden die door websites kunnen worden gebruikt om gebruikerservaringen efficiënter te maken. Hiermee willen we u als bezoeker een optimale ervaring bieden én leren hoe we onze informatie beter kunnen laten aansluiten op uw behoeften. Met behulp van cookies verzamelen we informatie over het gebruik van onze website. In ons privacy statement leggen we je verder uit welke data we verzamelen, hoe we die data verzamelen en wat we ermee doen.

  • Home
  • Zwangerschap
  • Kwaaltjes tijdens de zwangerschap

Kwaaltjes tijdens de zwangerschap

Misschien is die roze wolk af en toe ver te zoeken, en voel je je alleen maar ziek, zwak en misselijk in plaats van in blijde verwachting. De zwangerschap kan je allerlei vervelende kwalen bezorgen. Soms is daar weinig aan te doen, maar we hebben ook tips voor je verzameld: 

Tegenzin of juist lust

Was je voordat je zwanger was een ontzettende koffieleut en loop je nu al een blokje om als je het alleen nog maar ruikt? Je lichaam moet even wennen aan alle veranderingen en reageert daarom anders dan eerst. Ga daar creatief mee om en probeer eens andere producten uit. Lust je geen koffie meer? Neem eens thee, probeer ook eens thee met een smaakje. Of een glas of flesje (bron)water. En heb je je zuivel al binnen? Wat denk je van een glas koele karnemelk in de zomer of een beker warme melk in de winter? En als je niet tegen de lucht van gebakken vlees kunt neem dan koud vlees (uit de winkel of door iemand anders klaargemaakt) of kook, pocheer, stoom of pocheer het vlees of kies voor een ei, vis uit blik, vegetarische vleesvervanger of noten. Kijk eens in je kookboeken of zoek recepten op internet. Misschien word je dankzij je zwangerschap wel een echte culi!
Heb je ontzettende trek in augurken, chocolade of nog iets anders? Je bent niet de enige! Er is niet echt een verklaring voor dit soort lusten. Ga er slim mee om: geef er af en toe lekker aan toe, maar maak het niet te bont omdat veel van dit soort producten caloriebommetjes zijn en daardoor ook je eetlust in gezonde voeding kunnen bederven waardoor je jezelf tekort doet.

Misselijk

misselijk_tijdens_zwangerschapOnder de invloed van zwangerschapshormoon is het mogelijk dat je last zult krijgen van ochtendmisselijkheid, maar je bent echt geen uitzondering als je (bij vlagen) 's middags of 's avonds misselijk bent. Dit is echter geen reden tot ongerustheid. Meestal verdwijnt de misselijkheid na drie of vier maanden. Als je zo nu en dan overgeeft maar daarnaast toch wel kunt eten heb je misschien iets aan de onderstaande tips. Je kindje komt niets tekort als deze misselijkheid de eerste maanden aanhoudt en ook al kom je niet aan of val je misschien zelfs een enkele kilo af dan hoef je je geen zorgen te maken. Neem wel contact op met je huisarts of verloskundige als je gedurende de gehele dag bijna niets kunt binnenhouden (ook geen vocht) of als je veel bent afgevallen.

Tips

  • Heb je bij het opstaan last van misselijkheid? Een laag bloedsuikergehalte kan de oorzaak zijn. Door een beschuit of cracker met suiker of jam of een krentenbol te eten voordat je opstaat kun je die weer opkrikken. Blijf daarna nog een half uurtje liggen. Heb je geen partner die een ontbijtje op bed brengt, zet het dan zelf naast je bed klaar voordat je gaat slapen.
  • Eet regelmatig verdeeld over de dag kleine beetjes, bijvoorbeeld tussendoor een boterham of een schaaltje vla of yoghurt met fruit. Hoewel je waarschijnlijk geen trek hebt, is het toch verstandig om door te zetten en toch iets te eten. Een lege maag zorgt er namelijk voor dat het gevoel van misselijkheid alleen maar groter wordt.
  • Drink voldoende, zeker als je veel moet braken. Verdeel ook het drinken goed over de dag. Liever heel vaak kleine beetjes dan grote hoeveelheden in één keer.
  • Neem je voedingssupplementen niet in op een lege maag.
  • Ook aan het eind van de zwangerschap kun je last hebben van misselijkheid doordat de baarmoeder tegen de maag drukt. Verdeel het eten en drinken dan ook goed over de dag. Vet eten en zware kost als koolsoorten kun je ook beter achterwege laten.

Bloedarmoede

Zie je bleek en voel je je moe en slap, dan heb je misschien bloedarmoede, ook wel anemie genoemd. Bloedarmoede betekent niet dat je een tekort aan bloed hebt, maar dat je te weinig hemoglobine (Hb) in je bloed hebt. Hemoglobine wordt uit ijzer gevormd en vervoert zuurstof door het bloed. Doordat de samenstelling van je bloed verandert als je zwanger bent, daalt het Hb altijd, een bepaalde daling hoort er dus bij. Daarom wordt tijdens de zwangerschap een lagere ondergrens voor het Hb-gehalte aangehouden. Een ijzerrijke voeding verkleint de kans op bloedarmoede. Vlees, grove graanproducten en appelstroop bevatten veel ijzer. Lever bevat veel ijzer maar omdat het veel vitamine A bevat kun je dit niet gebruiken tijdens de zwangerschap. Omdat gelijktijdig gebruik van vitamine C en ijzer ervoor zorgt dat het ijzer beter opgenomen wordt, is het verstandig om bij iedere maaltijd een vitamine C-rijk product te gebruiken, bijvoorbeeld groente of citrusvruchtensap. Als het hemoglobinegehalte te laag is kun je op recept een ijzerpreparaat krijgen, sommigen noemen dit staaltabletten. Je kunt deze het best met een vitamine C-rijke drank innemen zodat het ijzer goed benut wordt. Een vervelende bijwerking van deze preparaten is dat je er verstopping van kunt krijgen.

Slechte stoelgang

Je darmen werken trager door de zwangerschapshormonen waardoor je last kunt krijgen van verstopping. Ook ijzerpreparaten kunnen verstopping veroorzaken. Door zelf te bewegen houd je ook je darmen in beweging. Vezelrijke producten (grove broodsoorten, granen, groente en fruit) in combinatie met veel vocht (tenminste twee liter per dag) zorgen voor een soepele ontlasting. Ga niet zonder ontbijt de deur uit en eet regelmatig verdeeld over de dag zodat je je darmen bezig houdt. Natuurlijk heb je het druk, maar neem de tijd om naar het toilet te gaan en onderdruk de signalen van aandrang niet. Gebruik geen laxerende middelen zonder overleg met de huisarts of verloskundige. Speciale yoghurt en drankjes met probiotica kunnen ook een gunstig effect hebben op de darmwerking.

Hoge bloeddruk

hoge_bloeddruk_tijdens_zwangerschapVroeger werd bij een hoge bloeddruk wel een zoutbeperkt (natriumbeperkt) dieet geadviseerd, maar het blijkt dat dit vrijwel nooit nut heeft. Ga het daarom niet op eigen houtje volgen, want het is moeilijk om het eten lekker op smaak te krijgen en daardoor zou je te weinig goede voedingsstoffen binnen krijgen, en dan ben je nog verder van huis. Drop, zowel zoute als zoete, bevat een bestanddeel van zoethoutwortelextract (glycyrrhizine). Dit kan invloed hebben op het vasthouden van vocht en daardoor een negatief effect op de bloeddruk hebben. Ook sommige soorten kruidenthee bevatten zoethout.

Gewicht

Als je gaat afvallen verbrandt je lichaam de vetvoorraad. Daarbij komen allerlei afvalstoffen vrij die niet goed zijn voor de baby. Bovendien loop je de kans op een tekort aan belangrijke voedingsstoffen. Vind je het nodig om af te vallen, doe dat dan als je gestopt bent met het geven van borstvoeding. Je hoeft je geen zorgen te maken als je gedurende de eerste maanden van je zwangerschap wat afvalt, jouw baby komt niets tekort. Eten voor twee is niet nodig, dus hou jezelf ook niet voor de gek door nu maar raak te eten, want wat er nu niet aankomt hoeft er straks (na de bevalling en borstvoeding) ook niet meer afgezwoegd te worden.

Zure oprispingen

Omdat je baarmoeder steeds groter wordt komt je maag steeds meer in de verdrukking. Het maagzuur komt hierdoor gemakkelijker in je slokdarm en geeft een naar, branderig gevoel. Vooral na het eten van een grote maaltijd of na vet eten kun je hier last van hebben. Het helpt vaak om kleine beetjes verdeeld over de dag te eten en vette producten te laten staan. Door het drinken van frisdrank met prik, het kauwen van kauwgom of het snel naar binnen werken van een maaltijd komt er extra lucht in je maag, waardoor de klachten kunnen verergeren. Scherpe kruiden, koffie en vruchtensap kunnen prikkelend werken. Buk niet voorover bij het oprapen of het schoonmaken van de vloer, maar zak door je knieën. Door het hoofdeinde van je bed wat hoger te maken vloeit het maagzuur minder gemakkelijk naar je mond als je in bed ligt.