Cookies zijn kleine tekstbestanden die door websites kunnen worden gebruikt om gebruikerservaringen efficiënter te maken. Hiermee willen we u als bezoeker een optimale ervaring bieden én leren hoe we onze informatie beter kunnen laten aansluiten op uw behoeften. Met behulp van cookies verzamelen we informatie over het gebruik van onze website. In ons privacy statement leggen we je verder uit welke data we verzamelen, hoe we die data verzamelen en wat we ermee doen.

Het kraambed

Wegen_van_de_babyIn de eerste week na de bevalling komen we nog 3 à 4 keer langs ter controle van moeder en kind. Daarnaast heb je een kraamverzorgende nodig. Zij helpt je met de dagelijkse verzorging.
Na de 10e dag neemt de huisarts de zorg voor jou over en de wijkverpleegkundige de zorg voor de baby. De wijkverpleegkundige van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) komt in het kraambed al langs voor de gehoorscreening van de baby.

Het is erg belangrijk dat de baby binnen 3 werkdagen na de geboorte aangegeven bij de gemeente. Je moet altijd eerst een afspraak maken. Dit doe je via de website van de gemeente. Neem voor de aangifte een legitimatiebewijs mee en eventueel een trouwboekje of papieren dat de baby erkend is.

Verder moet jullie baby verzekerd worden voor ziektekosten. Neem na de geboorte contact op met de verzekering.

Je hebt twee keuzes als het gaat om de voeding van je kindje: borstvoeding of flesvoeding.
Natuurlijk is het jullie keuze of je borst- of flesvoeding gaat geven. Wel vinden wij het van belang dat je je goed laat informeren over de keuze van voeding. Dit kan natuurlijk via het lezen van folders of boeken, informatieavonden en het internet. Hieronder staan voor- en nadelen van beide voedingen om jullie wat op weg te helpen.

Borstvoedingemilio_aan_de_borst

  • In borstvoeding zitten antistoffen die de immuniteit van je baby verbeteren tegen bacteriën en allergieën.
  • De borstvoeding wordt afgestemd op de leeftijd van de baby, de samenstelling verandert steeds naarmate de baby ouder wordt.
  • Tijdens het voeden heb je lichamelijk contact wat het gevoel van intimiteit geeft.
  • Je hebt borstvoeding altijd bij je en het is op de goede temperatuur.
  • Borstgevoede kinderen hebben op latere leeftijd minder kans op het krijgen van een allergie, hart- en vaatziekten en suikerziekte.
  • Na de bevalling ben je door het geven van borstvoeding weer sneller op je oude gewicht.
  • Vrouwen die borstvoeding hebben gegeven, hebben minder kans op borstkanker op latere leeftijd.
  • Spanning en stress kan het slagen van de borstvoeding in de weg staan.

Kunstvoeding

  • Het is een goed alternatief voor borstvoeding.
  • Je weet precies hoeveel de baby drinkt.
  • Kunstvoeding is minder goed afgestemd op de spijsvertering van de baby daarom kan hij/zij sneller last krijgen van verstopping.
  • Kunstvoeding moet je altijd klaarmaken, opwarmen en de flessen en spenen moet je uitkoken.


Dragen

Een pasgeboren baby heeft veel behoefte aan de nabijheid van zijn of haar ouders. Door je kindje te dragen kun je aan deze behoefte voldoen (en heb je zelf je handen vrij). Voor meer informatie over het dragen van je kindje kun je kijken op http://brigittesparnaaij.nl/dragen/ of op http://dragen-en-voeden.nl/ of ga eens langs bij het Knooppunt https://www.hetknooppunt.nu 

Nacontrole

Je kunt ongeveer 6 weken na de bevalling nog een keer bij ons op nacontrole komen. Tijdens de nacontrole praten we na over de zwangerschap, bevalling en kraambed. Ook bespreken we de transitie naar het ouderschap. Indien nodig controleren we de hechtingen en we meten de bloeddruk. Ook krijg je adviezen voor een volgende zwangerschap of hoe deze te voorkomen. Indien je nog twijfelt over welke anticonceptie je wil gaan gebruiken kunnen we dit ook bespreken bij de nacontrole. 

Herstel

Negen maanden op, negen maanden af. Het herstel na zwangerschap en bevalling duurt vaak bijna een jaar. De eerste zes weken vindt het meeste herstel plaats. Maar ook daarna kun je nog een tijd klachten hebben van buik, rug, bekken of bekkenbodem. Daarnaast is het natuurlijk wennen aan het ouderschap en moeten jullie als ouders je nieuwe draai zien te vinden. Om je herstel te bespoedigen is het belangrijk om gezond te eten en regelmatig te bewegen. Je hoeft niet direct fanatiek te gaan sporten. Beter is het om eerst stukjes te gaan wandelen en dit op te bouwen. 
Voor sporten na de bevalling kun je ook starten met Zwangerfit, Mom in Balance of post natale yoga (onder andere bij Het Knooppunt)